Language Language

Blogs Blogs

Back

mijn reis in Hoi An en Saigon

Een lange dag zit er weer op. Vanmorgen zijn we om 09:00 gestart met het bezoeken van de hotels in Hoi An gids. In het laatste hotel - Life Heritage Resort - hebben we van 12:30 tot 13:30 een heerlijke lunch gebruikt, het was weer eens Westers eten met o.a. aardappelpuree en kip.
Na de lunch gingen we naar een cafeetje waar we instructies kregen voor het koken vanavond. Daarna werd ons gezelschap opgedeeld in 2 groepen en wij gingen met een Vietnamees meisje (gids) de markt bezoeken. Ze legde uit waarvoor de verschillende groentes en fruit worden gebruikt, jammer dat ze zo matig Engels spreekt. Dat geldt overigens ook voor de andere gids die ons hier in Hoi An begeleidt, in Hanoi was de gids veel beter te verstaan. Maar ja.

Om 15:00 uur gaan we aan boord van een boot die ons over de rivier naar het restaurant brengt waar de kookles gegeven wordt. Niemand heeft echter ook maar een beetje honger en het verloopt in het begin een beetje stroef. We koken op spiritusbranders met grote vlammen, je moet best oppassen. Ik maak een rijstblad gevuld met de ingredienten dat dan opgerold wordt als een soort gevulde pancake. Ook leren we hoe je tomatenroosjes maakt om te garneren.

We hangen verder wat rond bij het zwembad waarna onze tourleader Petra ons overhaalt om toch maar te gaan eten, wat we dan ook doen. Maar er is ook nog iets anders aan de hand: het water in de rivier is behoorlijk aan het zakken, je ziet de waterstand per minuut lager worden en... de boot kan niet meer bij het restaurant komen. Nu begint het grootste avontuur tot nu toe: we moeten met zaklampen lopend over een paadje een plaats zien te vinden waar we wel aan boord kunnen gaan. Het is pikdonker 's avonds om 18:00 is het al donker) en af en toe hoor je ergens gegil. Na een flink stuk lopen gaan we over 2 boomstammen weer aan boord, het was best wel een beetje angstig.

We varen in anderhalf uur terug naar onze uitstapplaats, zigzaggend over de rivier om alle vissersnetten te omzeilen. Toen we in Hoi An terugkwamen viel de hele electriciteit uit, net toen we aan wal waren. Het hele stadje donker, af en toe zag je dat ergens in een cafeetje een kaars werd aangestoken. Het was echt superdonker!

Een enerverende dag is weer ten einde, we zullen nog een drankje nemen in de lobby en dan naar bed om uit te rusten van een best vermoeiende dag in dit loeihete weer. Het is tot slot heel erg fijn dat zovelen een reactie geven, zowel op de zaak, thuis als via het reactieformulier en de mail. Zelfs mijn bijna 82-jarige moeder (bijna jarig) heeft nu internet ontdekt. Hardstikke leuk.

Morgen checken we na het ontbijt uit en gaan weer naar de luchthaven voor de vlucht met visum voor Vietnam naar onze volgende bestemming: Saigon (Ho Chi Minh). We zijn net (15:00 lokaal) geland in Ho Chi Minh (Saigon) en nu op weg naar de stad. Het is hot, hot, hot! Ho Chi Minh is de grootste stad van Vietnam en ligt noordelijk van de Mekong Delta aan de oevers van de rivier Saigon op ca. 40 km. van de Zuid Chinese Zee. In de stad zelf wonen ruim 8 miljoen mensen! De stad heette vroeger Saigon en was de hoofdstad van Zuid Vietnam tot 1975. Daarna werd het dus Ho Chi Minh nadat Zuid en Noord Vietnam verenigd waren. De naam Ho Chi Minh komt van de staatsman Ho Chi Minh die in 1945 de Democratische Republiek Vietnam proklameerde en de leiding overnam als minister-president. In 1954 werd de Democratische Republiek na de Indochina Oorlog tegen Frankrijk opdedeeld in een Noordelijk en Zuidelijk gedeelte, hij werd president van het Noorden terwijl de regering in het zuiden onder leiding kwam van Ngo Dinh Diem. Van wat er daarna allemaal gebeurde tijdens o.a. de Vietnam War vanaf 1965 tot 1975 zullen wij ongetwijfeld de komende dagen veel te zien en te horen krijgen.